تبلیغات
saeedfallah - شناخت انواع بانکداری: بانکداری شرکتی
 
درباره وبلاگ


سعید فلاح: دکتری مدیریت استراتژیک
مدرس دانشگاه، مشاور مدیریت
saeedfallah4167@gmail.com

مدیر وبلاگ : Saeed Fallah
نویسندگان
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
saeedfallah
صفحه نخست             تماس با مدیر           پست الکترونیک               RSS                  ATOM
سه شنبه 18 بهمن 1390 :: نویسنده : Saeed Fallah

مقدمه

 تدوین بیانیه مأموریت و چشمانداز سنگبنا تدوین استراتژی هر سازمان است و تمامی تلاشهای سازمان باید درجهت دستیابی به چشمانداز تعریف شده سازمان باشد. از سوی دیگر باتوجه به تغییرات فزاینده کسبوکارها، مأموریتها و چشماندازهای جدیدی برای آنها بازتعریف میشوند. در سالهای اخیر، با افزایش رقابت در بازارها از سویی و ایجاد نیازهای جدید بانکی از سوی دیگر، شاهد  بروز و ظهور انواع جدیدی از بانکداری هستیم که میتواند هم فلسفه وجودی و هم چشمانداز بانکها را تحت تأثیر خود قرار دهد. امروزه شاهد هستیم که یکی از استراتژیهای اکثر بانکهای معتبر دنیا حرکت بهسوی ارائه خدمات متنوع در بانکداری شرکتی است. در این نوع بانکداری، مشتریان هرحوزه‌ شناسایی شده و خدمات خاصی به آنان ارائه میشود. پاسخگویی به نیازهای متعدد شرکتهای کوچک و بزرگ، سبب جذب سرمایههای این شرکتها که دارای نیازهای مختلفی هستند شده و نهایتاً وفاداری آنها به بانک را افزایش داده و باعث سودآوری پایدار بانک‌ میشود. برای آشنایی بیشتر با انواع بانکداری، در ادامه بهطور اجمالی به معرفی بانکداری شرکتی پرداخته میشود

بانکداری شرکتی (Corporate Banking)

بانکداری شرکتی در مدل‌های جدید کسب‌وکار جهانی بانک از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است.( شکل شماره1) در نظام بانکداری شرکتی به تمامی نیازهای مالی و بانکی یک کسب‌وکار که می‌تواند به‌صورت فردی یا شرکتی اداره شود، در قالب خدمات و محصولات قابل ارائه به بهترین، سریع‌ترین و دقیق‌ترین شکل ممکن پاسخ داده می‌شود. 

بانکداری شرکتی ضمن کمک به مدیریت منابع مالی، می‌کوشد تا زمینه‌‌های رشد و شکوفایی مشتریان خود را بیش از پیش فراهم آورده و مجموعه‌ای از فعالیت‌ها نظیر تأمین مالی، مدیریت نقدینگی و ارائه سایر خدمات متناسب با نیاز مشتریان را دربر‌گیرد. در این شیوه از بانکداری کلیه خدمات مورد نیاز به اشخاص حقیقی و حقوقی شامل شرکت‌های کوچک‌‌ و متوسط(SMEs: Small and medium-sized enterprises) ، شرکت‌های بزرگ و شرکت‌های چند ملیتی(MNC: Multi National Company) ارائه می‌شود. در بانکداری شرکتی، علاوه بر ارائه خدمات تسهیلات اعتباری سرمایه در گردش، تأمین مالی مبنی بردارایی، تأمین مالی تجهیزات و تأمین مالی موجودی، خدماتی چون مدیریت ریسک(Risk Management)، مدیریت نقدینگی (Cash Management)، روش‌های دیگر تامین مالی و خدمات مشاوره ای نیز به مشتریان ارائه می‌شود. این خدمات باید به نحوی تدوین شوند که نمایانگر روحیه نوآورانه و توانایی‌های متناسب با نیازهای خاص مشتریان و شرایط بازار باشند. 

 

از اهداف مورد نظر این نوع بانکداری می‌توان به: پیشتازی و نوآوری در ارائه محصولات و خدمات کامل و متنوع بانکی، افزایش سرعت، دقت و کیفیت در ارائه خدمات مورد نیاز مشتریان شرکتی، کمک به کسب و کارها برای رشد و توسعه از طریق مدیریت منابع مالی، فراهم آوردن امکان ارائه خدمات تخصصی و اختصاصی به هریک از مشتریان شرکتی، بهینه‏سازی ترکیب دارایی‌ها و بدهی‌های مشتریان شرکتی به منظور مدیریت ریسک، کمک به کسب‌وکارها برای کاهش مستمر مطالبات خود و انجام مشاوره‌های تخصصی در حوزه های بازاریابی، حقوقی، مالیاتی و غیره اشاره کرد. برخی از خدمات قابل ارائه در بانکداری شرکتی عبارتنداز:

1-  تامین مالی سرمایه در گردش : کارایی، قدرت مالی و سلامت جریانات نقدی یک شرکت در مدیریت سرمایه در گردش آن شرکت مشهود است. خدمات مالی تحت عنوان«سرمایه در گردش» به ارتقای توانایی‌های شرکت در تامین مالی فعالیت‌های روزمره و موثر کمک می‌کند .

2-  تامین مالی تجاری: این دسته از خدمات شامل خدمات حوزه اعتبارات اسنادی و ضمانت نامه‌ها است.

3-  تامین مالی کوتاه مدت/میان مدت: این دسته از خدمات از پروژه‌های مربوط به حوزه‌های مختلف حمایت می‌کند. وام‌دهی اکثر بانک‌ها برمبنای نرخ‌های شناور است؛ با این وجود وام‌دهی با نرخ ثابت  نیز جزء این خدمات قرار می‌گیرند.

4-  مدیریت وجوه نقد: این خدمات ابزارهای پایه‌ای وجوه نقد را به شیوه‌ای نوآورانه ارائه می‌دهد و جمع‌آوری چک ها را تسهیل می‌کند.

5-  بازار سرمایه /ارز: فروش ارز با نرخی بهتر از نرخ بازار، معاملات نرخ ارز و سایر خدمات با نرخ جذاب از جمله خدمات بازار سرمایه/ارز هستند.

6-   وام مدت‌دار سرمایه در گردش: این خدمات می‌تواند به صورت اضافه برداشت یا ارائه وام و هم راستا با الزامات سرمایه‌ای ارائه شود و فعالیت شرکت‌ها را از خرید مواد اولیه تا تأمین مالی بروات اولیه پوشش دهد.

7-  تامین مالی پس از حمل: این خدمت زمانی اتفاق می‌افتد که مشتری پس از حمل کالا از بانک درخواست تأمین وجوه می‌کند؛ وجوه اضافی دریافتی روند جریانات نقدی شرکت را تسهیل می کند.

8-  پیش پرداخت درمقابل سفارشات: انواع پیش پرداخت‌های قبل از حمل عبارتند از:

  • اعتبارات بسته‌بندی: در واقع تامین مالی صادرکننده پس از زمانی است که کالا تولید شده، اما هنوز حمل نشده است.
  • پیش پرداخت تولید: این خدمات به صادر کنندگان در راستای پوشش هزینه های تولیدی نظیر خرید مواد اولیه ارائه می شود.
  • اعتبار Red Clause : نوعی اعتبار اسنادی بوده که طبق آن به بانک مشاور این اختیار داده می شود که قبل از ارائه اسناد، به صادر کننده پیش‌پرداخت صورت پذیرد. در این نوع تأمین مالی، بانک مشاور به بانک ابلاغ کننده تعهد پرداخت دارد.

9-   اضافه برداشت: نوعی تسهیلات است که تحت آن مشتریان می‌توانند تا یک سقف خاص و توافق شده از حساب جاری خود برداشت کنند.در واقع اضافه پرداخت نوعی وام‌گیری کارامد است؛ زیرا مشتری تنها برای مدت زمانی که وام را استفاده می‌کند سود می پردازد.

10-    خدمات تجاری و حق العمل کاری: مشتری می‌تواند در قالب این خدمت از برنامه تامین مالی زنجیره تحوبل کالای خود استفاده کند.

11-    چتر کسب و کار: یک وام ترکیبی انعطاف پذیر است که به مشتری اجازه می دهد به طور آنی به اعتبار تایید شده دسترسی داشته باشد.

12-    حداکثر کننده کسب وکار: یک خط اعتباری است که به پیشرو بودن مشتری کمک می‌کند. یکی از مزایای این سیستم آن است که مشتری می تواند هرچه سریعتر بدهی های کسب و کار خود را تسویه نماید.

13-    اضافه برداشت تجاری: یک حساب مبادلاتی روزانه با سقف دسترسی که امکان مدیریت جریان نقدی متغیر را دراختیارمشتری می‌گذارد.

14-    وام های با نرخ ثابت: یک راه برای تامین مالی فعالیت تجاری است که بودجه بندی را در شرکت ها ساده تر می کند؛

15-    وام های با نرخ متغیر: این نوع وام برای افرادی که در پی گزینه های نرخ سود انعطاف پذیر هستند مناسب است.

16-  تامین مالی جریانات نقدی: به مشتری اجازه می‌دهد در مقابل فاکتورهای فروش پرداخت نشده وی دست به استقراض بزند. بدین وسیله مشتری می تواند سرمایه در گردش خود را کنترل نماید.





نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :


 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.


 
   
   
تحلیل آمار سایت و وبلاگ بازی فکری دوز
 ـ