تبلیغات
saeedfallah - نقدی بر نظریه مازلو
 
درباره وبلاگ


سعید فلاح: دکتری مدیریت استراتژیک
مدرس دانشگاه، مشاور مدیریت
saeedfallah4167@gmail.com

مدیر وبلاگ : Saeed Fallah
نویسندگان
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
saeedfallah
صفحه نخست             تماس با مدیر           پست الکترونیک               RSS                  ATOM
سه شنبه 31 مرداد 1391 :: نویسنده : Saeed Fallah

چند روز پیش رفتم دفتر کار یكی از دوستام، كارگران مشغول تعمیر آسفالت خیابان بودند و سرو صدای زیادی تولید می‌كردند؛ به دوستم گفتم كه این همه سر و صدا اذیتت نمیکنه و او برخلاف انتظارم پاسخ داد كه صدای به این زیبایی تاكنون نشنیده بودم. از شنیدن این حرف جا خوردم و دلیل را جویا شدم. پاسخ داد كه قبول دارم صدای ناخوشایندی است ولی سعی می‌كنم این صدا را برای خود گوشنواز تلقی كنم زیرا در هرصورت باید زمان تعمیر آسفالت بگذرد تا صدا خاتمه یابد و در این مدت تصمیم با من است كه زمان را چگونه سپری كنم. این نگاه دوستم من را در فكر فرو برد و ذهنم را مشغول كرد. آیا می‌توان پدیده‌ها را حتی در صورت زیبا نبودن آنها جور بهتری دید؟چگونه؟

       در واقع، زیبایی‌شناسی امری شهودی است و درک انسانها نسبت به پدیده‌ها متفاوت.  در بسیاری از موارد می‌توانیم پدیده‌های اطرافمان را زیبا ببینیم و زیبا تفسیر كنیم. درک انسان در برخورد با جهان خارج، تابع ارزش‌های زیبا شناختی او است؛ به بیان دیگر زمانی می توانیم پدیده‌ها را زیبا ببینیم كه به شناخت و معرفتی بالا دست یافته باشیم. ابتدا شناخت خود و سپس شناخت دیگران و پدیده‌های اطرافمان. در مباحث مربوط به رفتار سازمانی، زیباشناسی در سطح چهارم سلسله مراتب مازلو قرار دارد برای رسیدن به این مرحله، مطابق نظر مازلو باید سه مرحله قبلی یعنی نیازهای مادی، امنیتی و احترام ارضا شوند.

       در سازمان‌ها  نیز مشاهده می شود گاهی اوقات تنها به جنبه‌های مادی طرح‌ها و برنامه‌ها توجه می‌شود كه منجر به زیبا ندیدن آنها می ‌شود. اگر بخواهیم نتیجه بحث زیباشناسی را در مباحث سازمان وارد كنیم باید عنوان كرد زمانی مدیر می‌تواند نگاه زیباشناسی به پدیده‌ها داشته باشد كه تنها نگاه مادی به سازمان و مسایل آن نداشته باشد. برطبق دیدگاه مازلو، سه سطح اول نیازهای مدیر باید تأمین شده باشد تا بتواند پدیده‌های پیرامون خود را زیبا ببیند. (هرچند همواره در دنیای واقع چنین نیست!)

وقتی از دوستم جدا شدم، سوالات زیر در ذهنم نقش بست :

1.   آیا واقعاً تا زمانی‌كه سه نیاز ذكر شده قبلی ارضا نشوند، نمی‌توان در مورد زیباشناختی صحبت كرد؟

2.   اگر مدیری نیازهای مادیش برآورده نشده باشد، هرگز نخواهد توانست پدیده‌ها را از منظر زیباشناختی بببیند؟

3.   بیشتر تصمیمات چنین مدیری درجهت تأمین منافع شخصی و مادی خود است یا منافع سازمانی ؟

4.    امنیت شغلی پایین چه ارتباطی با زیباشناختی و زیبا دیدن پدیده‌های سازمانی دارد؟





نوع مطلب : نکته های زندگی و مدیریتی، عمومی، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :


دوشنبه 6 شهریور 1391 02:05 ب.ظ
تجربه زیبا شناختی تجربه ای خوشایند و مطلوب است که به زندگی ارزش و معنا می بخشد. این تجربه مبتنی بر تعمقی نشأت گرفته از درون موجود زنده است که سبب می شود او محیطش را بهتر درک کرد؛ تجربه ای که در بین همه مردم و در هر زمانی مستلزم تمرکز بر برخی از جنبه های محیط اطراف است.
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.


 
   
   
تحلیل آمار سایت و وبلاگ بازی فکری دوز
 ـ