تبلیغات
saeedfallah - نقد نمایش آمدیم نبودید رفتیم; کاری از رضا حداد- قسمت اول
 
درباره وبلاگ


سعید فلاح: دکتری مدیریت استراتژیک
مدرس دانشگاه، مشاور مدیریت
saeedfallah4167@gmail.com

مدیر وبلاگ : Saeed Fallah
نویسندگان
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
saeedfallah
صفحه نخست             تماس با مدیر           پست الکترونیک               RSS                  ATOM
تقابل پارادایمهای مدرن و پست مدرن

نمایش «آمدیم نبودید رفتیم» که با استقبال عمومی بسیار خوبی نیز مواجه شده است، را میتوان روایتی از پست مدرنیسم و تقابل آن با دنیای مدرن تفسیر کرد. تکثرگرایی که از ویژگیهای اصلی پست مدرن است در صحنه‌‌های مختلف این نمایش مشاهده میشود. حضور بازیگران متعدد، دیالوگهای متفاوت، میزانسنهای نامتعارف و نوآورانه، اجرای همزمان نمایش در فضای واقعی و مجازی، تغییرات پیاپی و ناگهانی صحنههای نمایش و استفاده بدیع از تکنولوژی پروژکشن سه بعدی که حاکی از ذهن خلاق نویسنده و کارگردان است، از ویژگیهای بارز این نمایش محسوب میشود.

از آنجا که یکی از ویژگیهای اصلی پست مدرنیسم استفاده از روایتهای کوتاه(Narrow Narrative) به جای روایتهای بلند(Grand  Narrative) است، نقدهایی از این نمایش (در چند نوبت) در قالب روایتهایی کوتاه ارائه خواهد شد.


...پدر ژپتو که بدون همسر و فرزند در کلبهای بهتنهایی زندگی میکرد، برای فرار از تنهایی عروسکی خلق کرد و نامش را پینوکیو گذاشت... ولی پس از مدت کوتاهی پینوکیو او را رها کرد و رفت؛ نه تنها تنهایی پدر ژپتو کم نشد بلکه هراس، ترس از مرگ و تنهایی وی بیشتر نیز شد...


پارادایم مجموعه‌ای از باورها و پیش‌فرض‌های بنبادین است. در علوم اجتماعی پارادایم‌ها شامل پارادایم های مدرن، تفسیری- انتقادی و پست مدرن است. کشور فرانسه خاستگاه پارادایم پست مدرن(فرانوگرایی) است. افرادی چون ژان فرانسوا  لیوتار، فردریش نیچه، ژاک دریدا و میشل فوکو از تأثیرگذارترین نظریه‌پردازان پست‌مدرن‌ محسوب می‌شوند. فرانوگرایی در تقابل و نقد نظریه‌های نوگرایی به‌وجود آمد. پست مدرن دنیای مدرن با تمام زرق و برق‌های ظاهری آنرا به چالش کشیده است. عقلانیت و نگاه مکانیکی داشتن از مهم‌ترین شاخصه‌های مدرنیسم است.

پینوکیو داستانی است که توسط نویسنده ایتالیایی Carlo Collodi در سال 1883 تحت عنوان کتابی نوشته شد و  کمپانی دیزنی فیلم سینمایی آنرادر سال 1940ساخت. پست مدرنیسم نیز تقریباً از سال 1949 بعد از جنگ جهانی دوم در اعتراض به دنیای مدرن، به‌عنوان پارادایمی جدید ظهور یافت. پینوکیو، ساخته دست بشر است و ساختاری مکانیکی دارد. هدف از خلق وی، پر کردن خلاء‌های زندگی مادی انسان است. ولی درعمل، چنین امری محقق نمی‌شود. آیا می‌توان خلق پینوکیو در این نمایش را سمبل مصنوعات دوران مدرنیسم قلمداد کرد؟ آیا مصنوعات بشری مانند تلفن همراه، اینترنت و سایر فناوری‌ها که با هدف رفاه بیشتر بشر ابداع شده است در نهایت باعث تنهایی و انزوای بیشتر انسانها نشده است؟ آیا داستان پینوکیو به نوعی انتقاد پست مدرنیسم به پدیده‌های دنیای مدرنیسم نیست؟





نوع مطلب : نقد فیلم و نمایش، MBA، مقاله، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :


سه شنبه 22 فروردین 1391 12:49 ب.ظ
جالب هم هست برای نظرات تایید نویسنده رو فعال كردین . آزادی بیان اینه ؟
سه شنبه 22 فروردین 1391 12:48 ب.ظ
میشه یه نقد خوب راجع به این نمایش و داستانش هم اینجا بگذارید . برای بیینده ی عامی كه احتمالا دو ساعتی شاید در هیاهوی این همه موسیقی و حركت و در انبوه شخصیت هایی كه به قول شما در داستان های بسیار كوتاه حضور پیدا كردند گیج و گم بشه . بیننده ای كه در نهایت به دنباله اینه كه در تمام طول مدت نمایش نویسنده با این همه ماجرا واقعا به دنبال رساندن چه پیامی بوده ؟
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.


 
   
   
تحلیل آمار سایت و وبلاگ بازی فکری دوز
 ـ